Raw snickerbars

raw vegan snicker bar

Afgelopen week ben ik begonnen met het weglaten van geraffineerde suikers in mijn eetpatroon. Dat suiker niet goed voor je is hoef ik je niet te vertellen, ook niet hoe moeilijk het is om het te laten staan als je hagelslag-verslaafd bent. Toen de laatste hagelslagjes zich uit de verpakking op mijn broodje lieten vallen wist ik dat ik geen excuus meer had om de suiker voorlopig te mijden.

Ontbijt is mijn allerlievelings eten op aarde en ik kan ’s morgens echt niets hartigs wegkrijgen. Ik at vaak sojayoghurt met muesli of een broodje met hagelslag, en een smoothie on the side. De sojayoghurt zonder suiker vind ik niet te hachelen dus ik begon de dag altijd met een flinke dosis (onopgemerkte) suiker. Tussendoortjes in de vorm van graankoeken (met rietsuiker) en in het avondeten kan er zonder er bij na te denken ook suiker op de bord belanden in de vorm van sausjes of voorverpakt spul. En de laatste tijd heb ik veel gebakken en daar gaat 9 van de 10 keer ook behoorlijk wat suiker in. Kortom: code rood. Den maat was vol! Het eind van mijn pak hagelslag en het begin van een nieuwe maand die samen op 1 dag vielen was het laatste zetje die ik nodig had om die knop om te zetten.

We eten (ja Andy doet ook mee, niet geheel vrijwillig 😉 ) wel suikervervangers in de vorm van ahornsiroop, agave, rijststroop etc. Het is even zoeken naar een balans en wat de effecten zullen zijn met deze eerste stap. Ik vind het daar nu nog te kort voor om er iets zinnigs over te zeggen maar in mijn hoofd ben ik natuurlijk nu een health goeroe die van de één op andere dag ineens het lichaam heeft waar ze altijd al van droomde. De spiegel bevestigt dit nog niet helemaal maar het gevoel is natuurlijk belangrijker. Dus wat dat betreft al een aanrader om gewoon voor jezelf eens te kijken hoe je weer een stapje bewuster kan eten om je nog beter te voelen. We hebben afgesproken dit een maand vol te houden en de geschiedenis leert dat je daarna eigenlijk niet meer zo snel teruggaat naar je oude gewoonte. Door je in te lezen en bewust om te gaan met de ingrediënten is het naderhand natuurlijk onzin om weer volop aan de suiker te gaan. Bij de Vegan Challenge bleek dat ook. Als je weet dat je beter kan doen, zal dat stemmetje in je hoofd altijd hoorbaar zijn als je terugvalt in oude gewoontes.

Ik zal binnenkort eens een eetdagboekje online gooien (op mijn instagram staan ook al veel foto’s van wat er allemaal in mijn buik verdwijnt), ter inspiratie. Ik zelf word altijd blij van andermans eetfoto’s dus ik return graag the favor. Voor nu laat ik jullie achter met een recept van één van mijn favoriete tussendoortjes. Ik maak wel vaker zogeheten raw treats, en ook al met regelmaat een snickervariant geprobeerd. Deze is echt te makkelijk voor woorden en ook mega lekker dus ik adviseer je dit snel te maken. Wat heb je nodig?

raw vegan snickerbar

RAW SNICKERBARS
♥ 400 gram medjool dadels
♥ 1/3 cup natuurlijke pindakaas* (ongeveer 2 overdreven gevulde eetlepels)
♥ 1 eetlepel vanille aroma
♥ 1cup gepofte quinoa of gepofte rijst
♥ 1/2 cup gehakte pinda’s (als ze al gebrand zijn, is het recept niet meer raw, just so you know)
♥ 1/2 cup cacaopoeder
♥ 1/3 cup agave of ahornsiroop
♥ iets minder dan een 1/2 cup gesmolten kokosolie

  1. Ontpit de dadels en doe ze in je keukenmachine.
  2. Voeg de vanille aroma en pindakaas er aan toe en mix tot er een grote bal ontstaat en alles goed in elkaar is opgenomen.
  3. Doe de dadelbal in een kom en voeg de pinda’s en gepofte quinoa eraan toe, met de hand kan je alles door elkaar ‘kneden’.
  4. Druk het mengsel in een met bakpapier beklede vorm van 20cm x 10cm. Strijk glad met de achterkant van een lepel. Een beetje natmaken helpt.
  5. Smelt de kokosolie en voeg dit samen met de cacao en agave en roer tot een glad geheel.
  6. Giet het choco mengsel in de vorm op de dadelplakaat. Ik hield wel wat choco over.
  7. Zet het geheel in de koelkast en na 2 uur is hij aan te snijden!
  8. Je kan hem afgedekt zeker 4 dagen bewaren.
  9. De overgebleven chocolademengsel heb ik met pinda’s en gepofte quinoa op een bordje gestort als een soort chocoreep.

 

Eet smakelijk! ♥

* als je reguliere supermarkt pindakaas neemt, zoals Calvé, zou ik iets minder gebruiken. Deze pindakazen zijn vaak zouter en sterker van smaak.
geïnspireerd op een recept van Donna Hay.